ارشیو اخبار و مطالب  ماه نوامبر2012

یکشنبه 2 دسامبر سالروز عید وطنی در امارات است
 

روز یکشنبه امسال  مصادف با سالگرد 41سالگی  عید وطنی امارات است .در این روز مردم امارات از بنیان گذار کشور امارات شیخ زاید ال نهیان تجلیل خواهند نمود .
از چند روز پیش خیابانها ومیادین وگذرگاهها تزئین وچراغانی شده است ومراسم های مختلفی در پاسداشت این روز در کشور امارات در حال برگزاری می باشد این روز تعطیل عمومی برای همه می باشد اما برای دوایر خاص دولتی  ونهادهای  دیگر این تعطیلات  نزدیک به یک هفته می باشد.در بعضی از جاها چادرهای پذیرایی  ومراسم سنتی اشپزی وپختن نان محلی ومراسم ائینی رقص شمشیر با سروده های مردم امارات دیده میشود این مراسم طی روزهای مانده به عید بیشتر خواهد شد
 
خبر


قرار است فردا ساعت ده صبح  پنج شنبه در اقدامی انساندوستانه تعدادی از همشهریان از مرکز نگهداری سالمندان در دبی دیدن کنند وبه دیدار انها بروند مکان ان نزدیک ممزر دبی بنام مرکز استراحه الشواب نام دارد
شما هم اگر خواستید میتوانید بروید واگر نرفتید حداقل در این روز سری به پدر ومادر پیر خود بزنید مطمئن باشید خوشحال خواهند شد .

ظرفیت استقرار 220 واحد صنعتی و اشتغال زایی 1700 نفر در شهرک صنعتی لارستان

 

باز باران با رعد وبرق فراوان


دیشب از ساعات 2ونیم شب شهر اوز ومنطقه شاهد رعد وبرق وباران بوده است وحدود دو ساعتی باران امده است این باران کل منطقه را فرا گرفته ودر شهرهایی مثل خنج شدت باران بیشتر شده ورودهای اطراف سیلاب فرا گرفته است اما از انجایی که باران با باد توام بوده است ابرها به مرور کم شده وطی اخرین خبری که امروز ظهر از اوز دریافت کردیم هوای اوز صاف بوده است مردم امیدوارند باز باران ببارد/ 27نوامبر 2012

بَرُو که بیا َمجا سَوُز َابه

Barou ke beya maja sauz abe

عکس نمایی از پیر برزگو می باشد

این حرف سالیان دراز مردم شهر اوز است مردمی که در طول تاریخ خود همیشه چشم براه اسمان بوده اند تا در این جنوب تفته وگرما زده نمی ببارد ؛تا حاصلی ببار اید ؛تا برکه ای پر شود وسرسبزی وزندگی جان بگیرد . وبی جا نیست اگر اوزیها هنوز هم با وجود اینکه اب لوله کشی  امده است از بارش ونم باران خوشحال ومسرور میشوند این زمینه روحی وروانی واحساس شورانگیز مردمی است که به قدمت تاریخشان اب را وبرکت اسمان را پاس داشته اند

طی ماه گذشته دو سه نمی باران امد هرچند زیاد نبود اما انقدر بوده است که اوزیها به پیشوازش بروند وانقدر بوده است که دانه ها از زمین سر براورند وگوشه وکنار دشت ودمن اوز رنگ سبزی بخود بگیرند وچه دلخشی وبهانه ای بهتر از این که دست زن وبچه ات را بگیری واز فرصت مرخصی واوقات فراغت استفاده کنی ویا با دوستان سری به اطراف بزنی تا حال وهوایی تازه کنی

 ومردم اوز طی هفته گذشته وهمین یکشنبه ای که گذشت روانه کوه وکمر ودشت وتپه ها شدند وخیلی زودتر از سال گذشته در پائیز به پیشواز بهار رفتند

عکس هایی از این روزها وطبیعت دشت ودمن اوز بدستمان رسیده که خالی از لطف نیست ومطمئنا شما هم از دیدن انها خوشحال خواهید شد عکس هایی از خارزه وخوره وهشت پز ودارودرختی که میرود مخمل سبز بهاری به تن کند

برای دیدن بقیه عکس ها اینجا کلیک کنید

بیشتر عکس ها از منطقه چدرو ؛ برزگو ودشته می باشد ودر روزهای شنبه ویکشبه 4و5 اذر 1391گرفته شده است

فاطمه معتمد اریا از داوران فیلم جشنواره دبی
نهمین جشنواره فیلم دبی امروز (دوشنبه) فهرست فیلم‌های افتتاحیه و اختتامیه و همچنین اعضای هیات داوران این رویداد سینمایی را اعلام کردند.

«فاطمه معتمد آریا»، بازیگر کشورمان یکی از اعضای هیات داوران بخش‌ رقابتی جشنواره دبی خواهد بود. «مایکل آپتد»، «کری فاکس»،‌ «برونو بارتو» و «چانگ دونگ لی» از دیگر داوران جشنواره فیلم دبی خواهند بود.

فیلم «زندگی پی» ساخته «آنگ لی» روز ۹ دسامبر در افتتاحیه این جشنواره نمایش خواهد یافت. این فیلم سه‌بعدی برگرفته از رمان برنده‌ی جایزه بوکر «زندگی پی» نوشته‌ی «یان مارتل» است که داستان پسری هندی را روایت می‌کند که از یک حادثه‌ کشتی جان سالم به در می‌برد. وی پس از این اتفاق ۲۲۷ روز را در یک قایق با یک کفتار‌، اورانگوتان‌، ببر بنگال و گورخر مجروح سپری می‌کند.

همچنین در مراسم اختتامیه در روز ۱۶ دسامبر فیلم «سافیرس» ساخته «وین بلر» به روی پرده خواهد رفت.

هوای اوز ابریست

بر اساس خبر رسیده از اوز در ساعت 11 شب روز یکشنبه هوای اوز ابری بوده واحتمال داده شده در هفته جاری توام با بارندگی باشد ما هم امیدواریم چنین شود / طی تماس دیگری که از اوز داشتیم مردم انتطار دارند با کمک شهرداری وشورای شهر مسیرهای اب باران که منتهی به برکه ها میشود پاکیزه وتمیز شوند واب انبارهای خالی لایروبی گردند وگفتند که بنویسید تا امام جمعه هم در نماز جمعه برای این کار خیر از مردم همراهی بطلبد

 ما هم نوشتیم وگفتیم .امیدواریم بشنوند وکاری کنند

 

ضرب المثل/ میرزا میرزا رفتن

آهسته و با تأنی راه رفتن یا غذا خوردن را اصطلاحاً در دهات و روستاها میرزا میرزا رفتن و میرزا میرزا خوردن گویند که پیداست به جهت وجود کلمۀ میرزا باید علت تسمیه و ریشۀ تاریخی داشته باشد.
واژۀ میرزا ملخص کلمۀ امیرزاده است که تا چندی قبل به شاهزادگان و فرزندان امراء و حکام درجۀ اول ایران اطلاق می شد. این واژه اولین بار در عصر سربداران در قرن هشتم هجری معمول و متداول گردیده که به گفتۀ محقق دانشمند عباس اقبال آشتیانی:"خواجه لطف الله را چون پسر امیر مسعود بوده مردم سبزوار میرزا یعنی امیرزاده می خواندند و این گویا اولین دفعه ای است که در زبان فارسی کلمۀ میرزا معمول شده است."
واژۀ میرزا بر اثر گذشت زمان مراحل مختلفی را طی کرد یعنی ابتدا امیرزاده می گفتند. پس از چندی از باب ایجاز و اختصار به صورت امیرزا مورد اصطلاح قرار گرفت:"عازم اردوی پادشاه بودند و پادشاه امیرزا شاهرخ بوده به سمرقند رفته بود."

دیری نپایید که حرف اول کلمۀ امیرزا هم حذف شد و در افواه عامه به صورت میرزا درآمد.
اما اطلاق کلمۀ میرزا به طبقۀ باسواد و نویسنده از آن جهت بوده است که در عهد و اعصار گذشته تنها شاهزادگان و امیرزادگان معلم سرخانه داشته علم و دانش می آموختند. مدارس و حتی مکتب خانه ها نیز به تعدادی نبود که فرزندان طبقات پایین سوادآموزی کنند و چیزی را فرا گیرند.
به همین جهات و ملاحظات رفته رفته دامنۀ معنی و مفهوم کلمۀ میرزا از امیرزاده بودن و شاهزاده بودن به معانی و مفهوم باسواد و ملا و منشی و مترسل و دبیر و نویسنده و جز اینها گسترش پیدا کرد و حتی بر اثر مرور زمان معنی و مفهوم اصلی تحت الشعاع معانی و مفاهیم مجازی قرار گرفت به قسمی که ملاها و افراد باسواد در هر مرحله و مقام را میرزا می گفته اند خواه امیرزاده باشد و خواه روستازاده.
توضیح آنکه چون در ازمنۀ گذشته افراد باسواد خیلی کم بوده اند لذا میرزاها قرب و منزلتی داشته و مردم برای آنها احترام خاصی قائل بوده اند.
میرزاها هم چون به میزان احترام و احتیاج مردم نسبت به خودشان واقف گشتند از باب فخرفروشی و یا به منظور رعایت شخصیت خود شمرده و لفظ قلم حرف می زدند و مخصوصاً در کوچه ها و شوارع عمومی خیلی آرام و سنگین راه می رفتند تا انظار مردم به سوی آنها جلب شود و بر متانت و وزانت آنان افزوده گردد.

 / کتابخانه مادر وکودک کتابخانه عمومی شهراوز

شاید هنوز بعضی از افراد ندانند ومطلع نباشند که کتابخانه مجهز وبزرگی در اوز وجود دارد که هم اقایان از ان بهره میبرند وهم فضای خوبی برای بانوان وجود دارد وسالهاست فعالیت میکند

کتابخانه عمومی شهر اوز در سال جاری کتابخانه مادر وکودک را که محصول وتلاش جمعی خیرین ودست اندکاران بود درفضایی دلنشین برای خانواده ها ومادر وکودک افتتاح نمود که در نوع خود در سطح کشور کم نظیر است
که توجه بینندگان وهمشهریان را بدان جلب میکنم

به مناسبت گشایش بخش مادر و کودک

عکس هایی از روز گشایش بخش مادر وکودک در کتابخانه عمومی شهر اوز

 .

برگزاری نوبت دوم مجمع فوق العاده انجمن خیریه
اوز
  مروری بر مطالب گذشته سایت در باره کتابخانه عمومی اوز
 

کتابخانه عمومی شهر اوز بتازگی بعنوان کتابخانه نمونه  استان فارس معرفی گردید به همین مناسبت توجه ببینندگان عزیز را به شکل گیری وفعالیت وتوسعه این کتابخانه که طی گزارشی در سال 88 در سایت امده است جلب میکنم/  ادامه مطلب


  
دوچرخه سواران اوز 100 کیلومتر از اوز تا احمد محمودی رکاب زدند

دوچرخه سواران اوز مسافت 100 کیلومتری اوز-احمد محمودی را طی کردند. دوچرخه سواران در روز جمعه تاریخ 1391/8/26 ساعت 7:30 دقیقه صبح از مکان تربیت بدنی اوز شروع به حرکت کردند و بعد از حدود 4 ساعت ( 45 دقیقه در راه استرحت کردند در واقع در طی زمان 3:15 به روستای احمد محمودی رسیدند. ) که جا دارداز رئیس تربیت بدنی اوزوهئیت دوچرخه سواری تشکر کنیم که شور وشوق در ورزش این رشته بوجود اوردند وبعد از سالها شاهد حرکت خوب وپیگیر بازیکنان وتربیت بدنی هستیم امید که همچنان ادامه داشته باشد
قابل ذکر است که دوچرخه سواران اوز نهار دعوت مردم روستای احمد محمودی بودند ونهار کله پاچه  با گپک محلی نوش جان کردند

اسامی دوچرخه سواران:

1- محمود عسکری2- مسعود معصوم زادگان3- عبدالرحمن بنار4- سید یوسف حسینی5- فریدون زرگرنژاد

6- جعفر راستگو7- نوید خادم پور8- سهراب زرنگار9- اردلان اناخی10- محمدرسول راهپیما11- محمد برنا

12- احمد سعیدی13- عباس خواج14- محمود محبی15- محمد صدیقی16- سعید پرمون

برای دیدن بقیه عکس ها لطفا اینجا را کلیک کنید

شروع نم نم باران در اوز

عکس های باران را میتوانید اینجا ببینید

بر اساس خبر دریافتی از اوز از ساعاتی پیش بارش نم نم باران در این فصل پائیزی شروع شده است وهوا کاملا ابریست وامید است که بیشترببارد   / صبح 20 نوامبر 2012

کتابخانه عمومی شهر اوز ؛ کتابخانه نمونه استان شناخته شد

 در اولین روز همایش بیستمین هفته کتاب و کتابخوانی (25/8/91 ) در تالار حافظ شهر شیراز ؛ کتابخانه عمومی شهر اوز از میان 119 کتابخانه عمومی استان فارس  بعنوان کتابخانه نمونه انتخاب و معرفی گردید .در این مراسم که  با حضور مسئولین  بلند  پایه  استان  ، استاندار فارس،امام جمعه شیراز و مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی فارس ودیگر مسئولین وحاضرین  تشکیل یافته بود  به نشانه این انتخاب لوح تقدیر زیبائی به رئیس کتابخانه عمومی اوزسرکار خانم فوزیه زارع اهداء گردید 

 بدین  مناسبت شادباش های  صمیمانه خود وسایت  ستاره های اوز  را  به  سرکار خانم  فوزیه زارع   و همکاران ایشان و نیز حامیان کتابخانه   آقایان   محمد محمودی ، منصور فقیهی نژاد ، و فاروق رکنی  تقدیم میدارم و برای ایشان و کتابخانه عمومی شهر عزیزمان توفیق روز افزون را از خداوند می طلبم./   جهت اطلاع بینندگان عزیز طی روزهای اینده فعالیت وشکل گیری کتابخانه عمومی اوز روی سایت قرار میگیرد

باید از خودم دور شوم تا خودم را بیابم

معمولا ادم ها از جا وکسانی دور میشوند که احساس خطر میکنند یا اینکه احساس خوبی راجع به ان موضوع ومسئله یا شخص ندارند از اتش ؛از سیل؛ از زلزله ؛از امکان تصادف؛ از تنهایی وبالاخره از مرگ می ترسند برای همین سعی میکنند از ان حوادث واتفاقات دور باشند تا احساس ارامش وامنیت خاطر داشته باشند

ما ادم ها محصول ودست پخت شرایط زمان ومکانی هستیم که در ان زندگی میکنیم؛ از خانواده وپدر ومادر وبرادر وخواهر شروع میشود تا فامیل وبستگان واشنایان تا مدرسه ومعلم وکار وزندگی وزندگی مشترک . اری ما محصول انها هستیم ؛فقط تافته جدا بافته نیستیم ؛ به خودی خود بزرگ نشده ایم ,خانواده واجتماع در ما اثر گذار بوده است ؛ محصول تاریخی بشریتی هستیم که فراز ونشیب های فراوان داشته ؛ زخم خورده ؛ ظلم کشیده ؛ ظلم کرده؛  کشتار دیده وکشتار کرده است.

 غم بزرگی واندوه بزرگی بر پیشانی بشریت نشسته است که به این زودی ها خلاصی از ان ممکن نیست .خیلی خلاصه بگویم ما وقسمت بزرگ داشته های ما مال خودمان نیست ؛ ما در این فراز ونشیب ها بزرگ شده ایم وقد کشیده ایم وپر از ادعا وفهم ودانش شده ایم ؛ دانشی که به یکباره حاصل نشده ؛ فهمی که یک روزه بوجود نیامده است وادعایی که یکروز شکل نگرفته است.  پس ما ناهنجاری بزرگی هستیم در قلمرو خویش وجامعه؛  قلمرویی که گاه جامعه ؛خود ما را در خودیت خویش معنی کرده است.

 تزلزل؛ بی ارادگی؛ اراده واز خودگذشتگی بی بند وباری؛ بی نظمی ونظم هویت چند پاره ماست که ما را از خودمان ونیاز اصلی امان دور کرده است. اری من وشما من وتو که روز را به شب میرسانیم من وتو که سرگذشت دیگران را میشماریم بی انکه خودیت خود را بشناسیم؛ بی انکه به اوارگی هنجار وخوبی هایمان توجه کنیم به راهی میرویم که ر.وزمرگی است؛ تا از ابشخور ان خودرا معنی کنیم .یعنی مدام در تضاد خود ودیگران میخواهیم خودرا بر معنای اگاه بنشانیم؛ بی انکه به موجودیت خود که محصول همان سیر تاریخی است توجه کنیم واین باعث شده تا مدام خودرا در این روز مرگی چاق تر کنیم وبزرگش بنمائیم ؛کاری که بیشتر ادم ها میکنند ؛انها مارا از خودمان تهی میکنند تا جایگزین خودشان در این ناهنجاریها شویم؛ رفیق مصیب بار تکبر وخودخواهی اش میشویم ودزد فراوری تاریخ .

حالا من یا تو اگر بخواهیم این جرثومه چند گانگی را بدور اندازیم ؛باز راهی جز بازیابی خویش نمی یابیم؛ بازیابی که احتیاج دارد اول از خود ساخته دیگران وخود بی معنی یافته دور شویم؛ تا شاید به زیبایی های درونمان که طی این مراوده گسترده شکل گرفته دست یابیم؛ برای همین مثل کسی که در جنگل خود ودیگران گرفتار شده احتیاج داریم از این وادی دور شویم تا شاهد دانایی ؛بر رفتار خویش باشیم وتا ازاین دوری از خود ساخته تاریخی واقف ودور نشویم به بازیابی خویش نمی رسیم

این یک نظریه است که توسط چو منی یا چو تویی بیان گردیده که میتواند به حوزه های فلسفه وروان شناسی وتاریخ راه یابد یا با ان بازخوانی شود /    فرهاد محمودا / دبی 18 نوامبر 2012

 
بر اساس خبر رسیده از اوز هوای اوز در ساعت12 شب به بعد نزدیک به 15 درجه بالای صفر بود ه وشب سردی بوده است ومغازه ها نسبت به تابستان زودتر بسته میشود ولباس  گرم در شب ها بیشتر استفاده میشود
 

تیم شهید جعفریان کهنه قهرمان فوتبال نوجوانان بخش اوز- 1391

 

خیابانهای اول شب
 
بی سپردن شما به گناه نکرده اتان /اجر اخرت من است /در همین کوچه پس کوچه های زناکاری شب پلید
می باید نگاه نکرده اشان بر رج هوس ادم /حوا را به خانه ای رهنمون می کرد /افریقا بر پهنای خیابان التماس میکرد
اینرا گاهی که از خیا بانی که روبه تاریکیست نوشته بودند /جایی که کلمه وادم جا به جا می شوند .
فرهاد محمودا17نوامبر

مسعود شرافت قهرمان پنجاه وپنجمین دوره مسابقات بلیارد جام تخت جمشید شد

دیروز جمعه عصر16 نوامبر 2012 باشگاه فلامینگوی دبی شاهد برگزاری پنجا وپنجمین دوره مسابقه بلیارد اوزیهای مقیم امارات جام تخت جمشید بود که پس از چندین ساعت مسابقه اقای مسعود شرافت با پشت سر گذاشتن حریفان خود به مقام اول این دوره از مسابقات دست یافت واقایان ساسان سلیمانی – احسان رکنی ومحمود رجایی بترتیب به مقام های دوم تا چهارم این مسابقات دست یافتند وجوایز خودرا از اقای عبدالکریم اسماعیل زاده وهئیت بلیارد دریافت نمودند  دراین شب مهمانی هم از اهالی منطقه بلغان داشتیم که ساکن کشور کانادا هستند ودر این دوره شرکت کرده بودند که از طرف هئیت بلیارد جوایزی به رسم یادبود به اقای رشیدی اعطا شد لازم به توضیح است که چندین دوره مسابقات بلیارد بدون حمایت مالی اسپانسری برگزار میگردد .هئیت بلیارد وبازیکنان امیدوارند همشهریان ونیکو کاران حمایت خودرا از انها دریغ ندارند تا این مسابقات در سطح وسیع تر وبا تعداد بیشتری برگزار گردد.جا دارد از هئیت بلیارد وبازیکنان این دوره که باعث شور وشوق مسابقات شدند تشکر کنیم

  برای دیدن  بقیه عکس ها لطفا اینجا را کلیک کنید


پنجاه وپنجمین دوره مسابقات بلیارد جام تخت جمشید

 بدینوسیله به اطلاع کلیه بازیکنان بلیارد میرسانیم که پنجاه وپنجمین دوره مسابقه بلیارد اوزیهای مقیم امارات جام تخت جمشید با همت خود بازیکنان در باشگاه فلامینگو دبی برگزار میگرد این مسابقه در تاریخ 16 نوامبر روز جمعه ساعت 3 بعد از ظهر برگزار میگردد /هئیت بلیارد اوزیهای مقیم امارات

برگزاری نمایشگاه کتاب درمدرسه بدری
بازدید از کتابخانه جدیدالتاسیس شهرک کهنه اوز

پنج شنبه 25 آبان فینال فوتبال رده نوجوانان بخش اوز

اداره ثبت و احوال لارستان به معاونت اداره کل ارتقا یافت

كارخانه سيمان لارستان، سيمان سفيد هم توليد مي كند

معمای روز

دوست دارم

نازنین خیلی دوست دارم برات بنویسم

هی بگم وتو نفهمی

هی بگمو وباورت نشه

دوست دارم رختامو خوب بشورم

بذارم تو افتاب زندگی خشک بشه

دوست دارم وقتی پیرهنمو می پوشم بوی تازگی بده بوی مهربونی

دوست دارم با یه پاک کن بزرگ همه مرادب ولجن وکثافت حرفامو وحرفاتو پاک کنم

اره نازنین باورت نمیشه اگه بگم

 تو دشت سینه هام گل که نه دیگه ؛خار هم پیدا نمیشه

خیلی دوس دارم یه وجب خاک مال من باشه فقط یه وجب

که بتونم یه دونه بکارم وکسی کاری بهش نداشته باشه.

اره نازنین

 این یعنی دمکراسی  یعنی ازادی

یعنی سر کوچه بتونیم به هم بخندیم

یعنی با هم بخندیم

یعنی بی هم بخندیم

 یعنی چیزی که من وتو نداریم

یعمی خودمون ؛یعنی من وتو

خیلی دوس دارم شب که میشه فقط صدای پای اب بیاد وبادونسیم تو گوشم زمزمه کنه

مگر این بده

مگر این انتظار زیادیه که باید چشم انتظار دیگرون باشیم

نازنین ؛مرگ فقط فرصت تاریکی نیست

روی پل های تفکر؛ میشه تا دم دم صبح ؛قصه ادم وحوا بگه  و سیب درشت

من ممنوع ؛ توی ممنوع

همه ازاد وخوشیم ؟!

فرهاد محمودا 14نوامبر 2012

 

داستانی از کتاب کوچه اثر احمد شاملو

مسافری در شهر بلخ جماعتی را دید که مردی زنده را در تابوت انداخته و به سوی گورستان می‌برند و آن بیچاره مرتب داد و فریاد می‌زند و خدا و پیغمبر را به شهادت می‌گیرد که « والله، بالله من زنده‌ام! چطور می‌خواهید مرا به خاک بسپارید؟ اما چند ملا که پشت سر تابوت هستند، بی توجه به حال و احوال او رو به مردم کرده ومی‌گویند: « پدرسوخته ی ملعون دروغ می‌‌گوید.

مرد مسافر حیرت زده حکایت را پرسید. گفتند: «این مرد فاسق و تاجری ثروتمند و بدون وارث است. چند مدت پیش که به سفر رفته بود، چهار شاهد عادل خداشناس در محضر قاضی بلخ شهادت دادند که او ُمرده و قاضی نیز به مرگ او گواهی داد. پس یکی از مقدسین شهر زنش را گرفت و یکی دیگر اموالش را تصاحب کرد. حالا بعد از مرگ برگشته و ادعای حیات می کند. حال آنکه ادعای مردی فاسق در برابر گواهی چهار عادل خداشناس مسموع و مقبول نمی‌افتد. این است که به حکم قاضی به قبرستانش می‌بریم، زیرا که دفن میّت واجب است و معطل نهادن جنازه شرعا جایز نیست.

کتاب کوچه /ب2/ص1463 -احمد شاملو

محمد زرنگار

نخستین دانش آموخته دانشگاهی اهل اوز

محمد زرنگار فرزند حاجی رییس عبدالرحیم و حاجیه خانم خیرالنساء (برادر ارشد حاجی عبدالرحمن احمدیان) نوه دختری مرحوم حاجی میر محمد عالم در سال 1293 خورشیدی برابر با  1915 میلادی در شهر اوز در لارستان فارس به دنیا آمدند. ایشان کلاس اول و دوم را در مکتب خانه های قدیمی شهر اوز و همچنین مدرسه محمدیه  بندر لنگه  در سال  1925 به پایان رسانید  و در همان سال همراه پدر که  رییس تجارتخانه  بزرگ واردات و صادرات بود به شهر بمبئی می روند . این تجارتخانه در سال  1850 در لار و بندر لنگه تأسیس شده بود .

 آقای زرنگار در سال 1927 وارد  مدرسه ایرانیان شهر بمبئی می شوند  و در عرض 2 سال و نیم  کلاس های دوم  تا  پنجم ابتدایی را به  پایان می برند .       در سال 1930 وارد  مدرسه انگلیسی زبان می شوند .  در سال 1934 از آن مدرسه فارغ التحصیل و در امتحانات ورودی دانشگاهی شرکت می نمایند . آقای زرنگار بین 18000 نفر داوطلب ایالت

در سال 1938 لیسانس میکروب شناسی شیمی آلی را می گیرند . همچنین  فوق لیسانس شیمی شان  را  از  دانشکده    Royal Institute of Scienee دریافت می کنند . این دانشکده همان دانشکده معروف هند است که بعد از آزادی هند نامش به National Institute of scienee   تبدیل می شود و دانشمندان هند در این دانشکده بمب اتمی هند را می سازند

.  بدین حساب محمد زرنگار اولین دانش آموخته دانشگاهی اهل اوز هستند که حدود 75 سال پیش از این اولین مدرک فارغ التحصیلی خود را از یک دانشگاه بزرگ بین المللی دریافت کرده اند. ناگفته نماند که در همان سالها مرحومان دکتر محمد شریف زرنگار و دکتر حسینعلی زرنگار و نیز محمد کاظم زرنگار که بعداً سالها سردبیر کیهان بین المللی (keihan international) شدند هم در شهر بمبئی مشغول تحصیل در دانشکده پزشکی بوده اند که امیدواریم بتوانیم درباره آن بزرگواران هم  در آینده شرحی منتشر کنیم.

در1940 یک دوره کتاب های فارسی ( پارسی به راه نو ) برای دانشجویان و دانش آموزان بعلاوه یک دوره دو جلدی دستور زبان فارسی و بیست غزل از حافظ و عارف به اتفاق یک استاد زبان عربی و فارسی دکتر محمد داود پوته برای کلاس  زبان A..B زبان فارسی دانشگاه و کتاب دیگری از اشعار معاصر فارسی را منتشر می کنند. بعد از بازگشت به ایران ،در سال 1942 وارد دانشکده افسری تهران می شوند و هم آن سال شاهد حمله و اشغال ایران توسط نیروی نظامی روس و انگلیس می شوند و بعد از اتمام سال اول سربازی در دانشکده افسری در صف هنگ لشکر فارس برای مقابله با نا آرامی ها در فارس به شیراز می روند و به مدت 6 ماه حفاظت از مناطق جهرم ، فیروزآباد تا ارسنجان و قصبه حلّار به عهده داشته اند .

در 1943 کار در وزارت دارایی آغاز می کنند و بعنوان معاون مطبوعاتی دکتر میلیسپو رییس هیئت مستشاران آمریکایی مشغول به کار می شوند.

در سال 1946 بعد از استعفای دکتر میلیسپو که در اثر فشار انگلیسها  و  روس ها  و عدّه ای از نمایندگان مجلس که میلیسپو مانع غارت اموال ملی و دولتی آنان شده بود اتفاق می افتد، آقای زرنگار بعنوان منشی وزیر دارایی به ادامه خدمت در وزارت دارایی  تشویق می شوند  اما بعد از یک ماه از شغل خود استعفا می دهند و به کار روزنامه نگاری با روزنامه های خاور و کیهان و هفته نامه امید با مرحوم نصرالله فلسفی  همکاری می کنند تا سرانجام به سردبیری اطلاعات  ماهانه می رسند. این ها همه در سالهای 1946 تا 1951 اتفاق افتاده است .

1951 دولت آمریکا از استاد زرنگار  دعوت می کند تا بعنوان نویسنده تفسیر سیاسی با صدای آمریکا در نیویورک و واشینگتن همکاری کنند و مقالات علمی به دو زبان فارسی و انگلیسی برای این رادیو بنویسند . از سال 1954 تا سال 1983 آقای زرنگار در شهر واشینگتن با صدای آمریکا همکاری داشتند و در مقام سردبیری بخش فارسی صدای آمریکا و سردبیری اخبار خاور میانه و هند و پاکستان و بعداً بنگلادش قرار داشتند . آخرین مقام استاد زرنگار مدیریت اخبار خاور دور بود از کره شمالی تا برمه که الان میانمار خوانده می شود.

در سال 1983 آقای زرنگار خود را بازنشسته می کنند تا به مسئله بیماری همسرشان خانم بدری ادیب زاده بپردازند ، همسر آقای زرنگار زنده یاد خانم بدری ادیب زاده نخستین زن روزنامه نویس ایرانی بود که پس از اخذ دیپلم متوسطه  به روزنامه نگاری می پردازد و در روزنامه کیهان که آن روزها روز به روز بر اهمیت و نفوذش افزوده می شد ستون مخصوص داشت و تا آمدن به آمریکا و بعد از آن در مجله زن روز و کیهان مقاله می نوشت .

بعد از فوت همسر در سال 2001 آقای زرنگار از واشینگتن  به شمال  کالیفرنیا 

آمدند تا در کنارفرزندان شان گیتی و سایروس زال باشند. آقای زرنگار از  1983 تا همین اواخر با زنده یاد حسن شهباز مدیر و ناشر فصل نامه ره آورد همکاری داشتند و در این نشریه مقالات بسیار ارزشمندی را منتشر نموده اند .

  آقای زرنگار بالغ بر 105 عنوان مطلب در نشریه ره آورد منتشر کرده اند . از میان اینها مقالاتی هستند که آقای زرنگار خود تحقیق کرده اند و مقالاتی هم بصورت نقد  بر نوشته ها و کتاب های دیگران نوشته اند.

برخی از تحقیقات ارزشمند ایشان عبارتند از : سعدی و لقمان حبشی ، لقمان حبشی و ایزوپ یونانی ، کمپانی هند شرقی در 6 بخش ، محمد علی جناح، رضاشاه از تولد تا سلطنت و اسلام در رویایی با مسیحیت، جنگ های صلیبی در 9 بخش و یوسف و زلیخا در روایات عبرانی عربی و فارسی .

یکی دیگر از کارهای زیبای محمد زرنگار تطبیق نود و هشت رباعی عمر خیام با ترجمه انگلیسی ادوارد فیتز جرالد

در دیباچه کتاب رباعیات حکیم عمر خیّام که باهتمام سرتیپ دکتر حسینعلی اسفندیاری (چاپ سال 1328 آمده است :

"چون در تهیّه و تدوین این کتاب به اثر جاودان فیتز جرالد که معروفیت جهانی دارد نظر داشتم، نخستین چاپ مجموعه فیتز جرالد را که مشتمل بر ترجمه هفتاد و پنج رباعی و معرف هنر شاعری و اندیشه های عرفانی آن سخنور  مشهور انگلیسی است اصل قراردادم ،سپس بیست و پنج رباعی دیگر از بهترین اشعاری را که مجدداً      فیتز جرالد  سروده و به چاپ نخستین کتاب خود افزوده است انتخاب کردم ،آنگاه به تقریبی مأخذ و منشأ  هر یک از رباعی های فیتز جرالد را از میان رباعیات منتسب به خیّام را انتخاب کرده در برابر هم قرار دادم، لیکن پس از فراغت از این عمل شنیدم که آقای محمد زرنگار سالها قبل در تطبیق رباعیات خیّام با ترانه های فیتز جرالد رنج بسیار کشیده و در این راه به سرمنزل مقصود رسیده اند. پس بوسیله یکی از دوستان دانشمند با آقای محمد زرنگار آشنا شدم و منتخبات خود را که اتفاقاً با تحقیقات و نظرات آن فاضل محترم چندان اختلافی نداشت از نظر ایشان گذرانیدم و از برکت یاری آقای زرنگار توفیق رفیق شد تا برای نخستین بار نود و هشت رباعی خیّام با معادل انگلیسی آنها که فیتز جرالد سروده است یکجا چاپ و منتشر شود "

"آقای زرنگار در مقدمه همان کتاب نوشته اند :

3

مطالعات من در این باب از شانزده هفده سال پیش که در دانشگاه بمبئی مشغول تحصیل بودم شروع شده بود و از سال 1319 که به ایران بازگشتم پیوسته مترصد بودم که فرصتی بیابم تا تطبیق رباعیات و شرح حال فیتز جرالد را در ایران انتشار دهم، اما اکنون که تیمسار سرتیب دکتر اسفندیاری با طرزی بهتر با همکاری نقاش هنرمند آقای حسین بهزاد میناتور انجام این مهم را بعهده و همّت خویش گرفته اند با کمال میل مطالعات خویش را تقدیم خدمت ایشان می کنم "

مقدمه و شرح حال مبسوط فیتز جرالد در آن چاپ بسیار نفیس رباعیات حکیم در پانزده صفحه بقلم آقای زرنگار بسیار شیوا و خواندنی است و سعی خواهد شد در آینده در این سایت انتشار یابد.                

آقای محمد زرنگار اکنون در سن 98 سالگی در شهر فولسوم آمریکا زندگی می کنند – برای ایشان تندرستی و طول عمر بیشتر آرزو می کنیم و امیدواریم روزی نه چندان دور شاهد چاپ جدید تمامی آثار ارزشمند علمی فرهنگی ایشان باشیم

منابع :

1-     پیک خبری ایرانیان شماره دوم سال نوزدهم اسفندماه 1389

2-     رباعیّات حکیم عمر خیّام باهتمام سرتیپ حسینعلی اسفندیاری چاپ سال 1328

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

هفته کتاب وکتاب خوانی در روز خانواده در اوز


 

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و روز خانواده  از طرف کتابخانه ی بانو مسابقه ی نقاشی با عنوان حفظ پاکیزگی محیط زیست بین دانش آموزان مقطع ابتدايی و بین مادران شرکت کننده مسابقه نقاشی با عنوان خانواده در مکان شهرداری اوز برگزار شد

تیم دوچرخه سواری اوز دوم شد

طی مسابقات دوچرخه سواری که در استان فارس با حضور نه تیم برگزار شد تیم دوچرخه سواری اوز به مکان دوم رسید .اسامی تیم دوچرخه سواری اوز بدین شرح است : محمد عسکری - هوشنگ افسر - جعفر راستگو - نوید خادمپور - رسول راهپیما - محمد برنا - عباس خواج - مسعود معصوم زادگان - عبدالرحمان بنار.

هیأت دوچرخه سواری اوز نیاز به پشتوانه مالی وتوجه بیشتر مسئولین ومردم دارد.

اگر بخواهیم من وتو هم نیکوکار وخیر اندیش خواهیم شد

مایی که لقمه ای نان داریم  وسفره امان پر است اگر بی خیال میلیونها گرسنه ای که در این جهان زندگی میکنند نباشیم چیزی از این داشتن نفهمیده ایم . ما که در امنیت واسایش بسر میبریم اگرنگران جور وظلمی که بر هزاران انسان میشود نباشیم وبرای اسایش انها قدمی برنداریم از انسانیت بویی نبرده ایم.  مایی  که سقفی بر سر داریم ودر امان از گرما وسرما هستیم اگر به فکر هزاران انسان اواره ودرمانده که سقفی جز اسمان ندارند ودر گذرگاهها وخیابانها وکوچه پس کوچه ها شب را به صبح میرسانند نباشیم  اگر برای رفاه وجاه امنی برای انها نیاندیشیم بنی ادم اعضای یکدگر نیستیم .  قدری بیاندیشیم؛  دوست داشتن دیگران وباری از روی دوش ادم های خسته ودرمانده برداشتن بزرگترین خیر ونیکوکاری است که هر انسانی به توان وتوشه خود میتواند انجام دهد . منتظر فرمان چه کسی هستیم ؟ وجدانتان را قاضی ودلتان را گواه بگیرید بس است ؛ من وشما خیر اندیش وخیر خواه خواهیم شد

فرهاد محمودا

 

آغاز برداشت وش پنبه در لارستان

آغاز برداشت پرتقال و نارنگي از باغ های مركبات لارستان

وقتی خیلی راحت بی هویت میشویم


اینرا برای ان دسته از بینندگان وهمشهریان می نویسم که متاسفانه وقتی پای صحبت فرهنگ میشود از خودشون بافرهنگ تر نیست اما بارها وبارها مشاهده شده توی همین فیس بوک که اینگونه افراد از اینکه محل تولدشان را اوز یا لارستان بنویسند عارشان می اید.  یا مینویسند شیراز یا
جای دیگر یا  اصلا نمی نویسند بخصوص حرفم من با اونهایی است که نه در شیراز متولد شده اند ونه در بندر و نه  در تهران  وحتی انجا زندگی هم نکردند اما خوششان می اید کلاس بگذارند . شاید فکر میکنند اوزیها دهاتی هستند وبی فرهنگ.  البته یه چیز راست میگن این نوع اوزیها بی فرهنگ هستند؛ کسی که خودش را باور نداشته باشد از فرهنگ بویی نبرده است ؛کسی که زبانش را انکار کند؛  کسی که محل تولدش را قبول نداشته باشد؛ یعنی خودش را قبول نکرده ؛ با این وضع این ادم چگونه انتظار دارد دیگران اورا باور کنند ؛بپذیرند وبا انها وبخصوص همشهریانش مراوده وگفتگوی درون شهری داشته واز فرهنگ مردم اوز بنویسد.

پاراک اوباما که متولد امریکا است فرزند یک کنیایی مسلمان است  یعنی رئیس جمهور امریکا همه میدانند کجا دنیا امده وخجالت هم نمی کشد که به او بگویند پدر  ایشان متولد کنیاست .محمود دولت ابادی نویسنده بزرگ کشورمان عارش نمی اید که به ایشان بگویند اهل دولت اباد است .شفیعی کدکنی شاعر کشورمان لذت میبرد که به او بگوئید اهل کدکن است خیام نیشابوری ؛ سعدی شیرازی ؛دکتر مصدق احمد ابادی ؛ فایز دشتستانی  وصدها نویسنده ومترجم وشاعر وسیاستمدار واساتید دانشگاهی داریم که نه تنها محل تولد خودرا انکار نمی کنند بلکه انرا پسوند اسم خود ویا فامیل خود قرار داده اند پس ما که هستیم که زورمان می اید محل تولدمان را درست بنویسیم ویا انرا انکار کنیم وخودرا اهل شهرهای بزرگ بدانیم .عزیزان من شما چه بنویسی شیرازی واصفهانی یا تهرانی وبندرعباسی ما همین هستیم که در مایه وفکر داریم با اعلام شهری بزرگ برای محل تولدتان چیزی  به کسی اضافه نخواهد شد چرا باید به خودمان وهمشهریانمان که خیلی خوب هم ما را میشناسند دروغ بگوئیم .برای اینکه بیشتر متوجه شوید سری به aboutافرادی که در صفحه شما هستند بزنید تا بیشتر متوجه شوید

واقعا انتظار هست که یک همشهری به همشهری خودش وحتی غیر همشهری اش راست بگوید که کجا متولد شده است واین انتظار زیادی نیست

فرهاد ابراهیم پور (محمودا ) اوزی

------------------

توضیح برای کسانی که در وبلاگ کهنه اوز کامنت گذاشته اند چون من چند بار خواستم انجا بنویسم اما تائید نمی شد برای همین اینجا نوشتم

با عرض سلام

خدمت همه دوستان کهنه ای ودیگر روستا ها عرض کنم بر اساس تقسیم بندی کشوری کهنه دهات نیست دهات اصطلاح است وبا روستا که جز سازمانبدی شهری محسوب میشود فرق دارد ایکاش دوستان به کنیه خود مطالب میرسیدند نه حواشی ان منظور من هیچگونه توهینی به اهالی هیچ روستایی نیست واگر چنین برداشتی شده است پوزش میخواهم اما تفاوت اصطلاحی بین روستا ودهات است واینرا از نظر سازمانی وتشکیلاتی توجه کنید از حسن توجه شما ومدیران وبلاگ تشکر میکنم فرهاد ابراهیم پور ووب سایت ستاره های اوز همواره از پشتیبانان فعالان روستای کهنه در عرصه توسعه وپیشرفتشان بوده وخواهد بود مجددا از همه عزیزان که حتی نظر مخالف من هم دارند تشکر میکنم واگر سو تفاهمی شده معذرت میخواهم/ فرهاد ابراهیم پور مدیر سایت ستاره های اوز

پنجاه وپنجمین دوره مسابقات بلیارد جام تخت جمشید

 بدینوسیله به اطلاع کلیه بازیکنان بلیارد میرسانیم که پنجاه وپنجمین دوره مسابقه بلیارد اوزیهای مقیم امارات جام تخت جمشید با همت خود بازیکنان در باشگاه فلامینگو دبی برگزار میگرد این مسابقه در تاریخ 16 نوامبر روز جمعه ساعت 3 بعد از ظهر برگزار میگردد /هئیت بلیارد اوزیهای مقیم امارات

مسابقه شطرنج اوزیهای مقیم امارات

قرار است بزودی مسابقه شطرنج با حضور بزرگان شطرنج اوز در نادی شطرنج دبی برگزار گردد علاقمندان وبازیکنان شطرنج جهت ثبت نام خود میتوانند با اقای نبیل نورزوی با شماره تلفن 0505249994تماس حاصل نمایند زمان ان طی هفته اینده اعلام خواهد شد

چگونه شهر اوز زیبا میشود

انتظار بسیاری از همشهریان این است که نمای ورودی وداخلی وبیرونی شهر اوز زیبا باشد بلوار خوب ومرتبی داشته باشد درخت های هم سان ویکسانی باشد جدول های کنار خیابان تمیز باشد  محوطه های خوبی برای گشت وگذار ایام فراغت وساعات بیکاری باشد رنگ امیزی معابر درهم وبر هم نباشد  نمای مدارس ومراکز دولتی وغیر دولتی به زیبایی وبا سلیقه امروزین پرداخته شده باشد  کف خیابانهای شهر وداخل کوچه ها گودال دوروز پیش یا چند هفته پیش وگاه یک ماه پیش نباشد . سیم کشی برق ها ولوله کشی ها خوب باشد  پارک های کوچک محلی اگر باشد برای راحتی پیر مردها وپیرزنها چند صندلی وجای مناسب داشته باشد در سطح شهر برای مردم ورهگذرانی که از شهر میگذرند چند توالت عمومی داشته باشد چند میدان خوب وسرسبز داشته باشد که ادم دلش بیاید بگوید که این شهریست که تاکنون خیرین میلیاردها تومان کمک به عمرانی وابادانی شهر کرده اند و... دهها مورد دیگر که شما نیز میدانید

اما اینها نمی شود مگر به اراده مردم شهر اوز وبخصوص انهایی که در داخل شهر اوز زندگی میکنند وهمت وتلاش مسئولین ودلسوزی انها در اجرای پیگیر برای زیبا سازی شهر . فکر نکنیم که همه اینها وظیفه فقط شهرداری یا بخشداری واداره اب وفاضلاب وبرق واموزش وپرورش است . خود مردم نقش بسیار مهمی در پاکیزگی شهر دارند خود مردم از کسبه بازار گرفته تا راننده وتعمیرکار تا نجار ودانشجو ومعلم ودانش اموز ودیگر اقشار مردم اگر خود محل کسب وکار ومحوطه جلوی خودرا پاک وپاکیزه نگه ندارند این شهر زیبا نمیشود

البته خیرین هم نقش دارند متاسفانه بعضی ها فکر میکنند همه چیز باید از طریق خیرین دبی حل وراه اندازی شود این امر باعث شده است که عده ای که در اوز ویا بندر وشیرازویا در جاهای دیگر هستند نقش خودرا در ابادی شهر وتوسعه ان نادیده بگیرند انها پول ودرامد کافی دارند وبعضی از انها تجار موفق وکاردانی هستند  وچه خوب است انها با ساخت میدانی خوب وپارک های محلی  و.... نقش خودرا بیش از پیش نمایند ومطمئن باشند که با همیاری انها دلگرمی بیشتری در مردم اوز نسبت به توسعه وزیبا سازی شهر اوز پیدا میشود رسانه ها باید نقش خودرا بیش از پیش کنند وانتظار هست قشر روشن وفهیم جامعه با مشاوره ورایزنی با شهرداری شهر ودیگر مسئولین طرح های مناسب وزیبایی در اختیار انها قرار دهند تا با همت همگی شهری زیباتر در مسیر توسعه وعمران وابادانی داشته باشیم پرنده بر نمی گردد ./  فرهاد محمودا / ابانماه 1391

 

اشنای باورت
گاه فکر میکنم / در برانداز بی اندازه کسی که دوست دارم بشناسمش /به تنهایی ام یله داده ام/ به بیگانگی ام از او / او که می بینتم/ اوکه می تواند بشناسدم /او که سر در احساس گذر زمان دارد وبا پیشداوری خلوتش انس می گیرد .
 او که نپرسیده ام را در دامانش سبز میکند  /وبه خیال رهگذرش نوید اشنایی میدهد
 پس چرا دست بدست میکنم / برای دریچه ای که گاه بسته میشود وگاه به شوق امدن قاصدکی باز میشود


فرهاد محمودا

مدرسه فوتبال شاهین اوز در حضور مسئولین بخش اوز افتتاح گردید

با ارتقای فرودگاه بین المللی لارستان به اداره کل موافقت شد

تیم شهید چمران لارستان نایب قهرمان لیگ دسته یک هندبال بانوان کشور شد

قیمت مواد غذایی در شهر اوز در ابان ماه 1391 / اکتبر 2012

قیمت ها بر اساس تومان می باشد

گوشت 1کیلو بز 17500-گوشت گوساله 20000- گوشت چرخی 12000- مارماهی 10000- ماهی هوور 8000/ماهی شهری 8000- ماهی سنگسر 8500- مرغ گرم 5200- مرغ منجمد 5500- جگر مرغ 1800- سنگدان مرغ 1800/تن ماهی سیحون 3000- تن ماهی ساحل 4000- تن ماهی شباب 4000- تن ماهی پردیس 3500-

 رب گوجه بزرگ 2500 رب گوجه کوچک 1500- ماکارونی 900گرمی 1300- ماکارونی 450گرمی 1000- سویا سبحان 800- نوشابه خانواده پپسی 1800- نوشابه خانواده 1500- نوشابه کوچک 600- دوغ1.5لیتری عالیس 1900/دوغ200سی سی 600-

همبرگر معمولی 1800- همبرگر مخصوص 4000- سوسیس مخصوص 5000- سوسیس معمولی 3800- گوشت چرخی دمس 8500- گوشت چرخی ارژن 7800-

 پنیر سفید 3000- پنیر مانی ماس 3200- پنیر کاله 3800- پنیر روزانه 5500- خامه پگاه 1500- ماست بزرگ 6000/ماست بزرگ کاله 6500- ماست بزرگ 2.5لیتری 4500- ماست 1کیلو 2500- ماست 0.5 کیلو 1000- شیر پاکتی 2500/تخم مرغ 9000

روغن جامد 5 کیلو 19000- روغن جامد 4.5 کیلو 16500- روغن جامد 1 کیلو 2700- روغن جامد 17کیلو 60000/ روغن مایع 2 کیلو 4000- روغن مایع 1 کیلو 6000- روغن مایع 4 لیتری 12200

سس همدانیان بزرگ 800- سس همدانیان کوچک 500- سس دلپذیر 2000- سس هزار جزیره 1800- نخود سبز قوطی 1200- خوراک بادمجان 1500- لوبیا قوطی بزرگ مشکوة 1500- لوبیا قوطی کوچک 1000- لوبیا قوطی بزرگ 1500/قارچ قوطی 2500- نخود 4000- عدس قرمز 3200- عدس سبز 3000- ماش 3000- لپه 4000- لوبیا قرمز 3500/لوبیا چشم بلبلی 3000

شکر 1کیلو 1800- آرد سفید 1200- خیارشور بزرگ 2000- خیارشور ریز 3500 - گلابی 3500- پیاز 700/گوجه 1200- سیب زمینی 1000- بادمجان 800- پرتقال 2500- انار 1500- انگور 2500- سیب 2000/هندوانه کیلو 500- خیارسبز 1000-

 برنج 40 کیلویی  سیتا 150000- برنج پامچال 128000- برنج هاتی کارا 135000- برنج ابوطالب 180000- برنج سبزبهار 140000

ابولقاسم اهنگ در گذشت

با نهایت تاسف باخبر شدیم ابولقاسم اهنگ امروز در بندرعباس در گذشته است که بدین وسیله درگذشت انمرحوم را به خانواده ایشان واقای محمد نامور وبستگان واشنایان انمرحوم تسلیت عرض مینمائیم مرحوم در زمان مرگ شصت واندی از عمرش میگذشت که یاد وخاطرش گرامی باد /

سایت ستاره های اوز 5نوامبر 2012

پیام تسلیت

با ابراز تاسف از درگذشت ابولقاسم اهنگ در گذشت انمرحوم را به خانواده ایشان وبستگان واشنایان انمرحوم تسلیت عرض مینمائیم واز درگاه خداوند برای انمرحوم طلب مغفرت وبرای بازماندگان صبر ارزومندیم

نورالدین نجم دینی – محمد رضا میراحمدی – عزیز ملک زاده - صالح صمدانی

---------------------

با ابراز تاسف از درگذشت ابولقاسم اهنگ در گذشت انمرحوم را به خانواده ایشان وبستگان واشنایان انمرحوم تسلیت عرض مینمائیم واز درگاه خداوند برای انمرحوم طلب مغفرت وبرای بازماندگان صبر ارزومندیم

از طرف عایشه فقیهی پور وخانواده

------------------------

با ابراز تاسف از درگذشت ابولقاسم اهنگ در گذشت انمرحوم را به خانواده ایشان وبستگان واشنایان انمرحوم تسلیت عرض مینمائیم واز درگاه خداوند برای انمرحوم طلب مغفرت وبرای بازماندگان صبر ارزومندیم

از طرف فضل الله عبداللهی وفرزندان محمد -فیصل -محمود -مسعود - محبوب وفرشاد عبداللهی

----------------------

با ابراز تاسف از درگذشت ابولقاسم اهنگ در گذشت انمرحوم را به خانواده ایشان وبستگان واشنایان انمرحوم تسلیت عرض مینمائیم واز درگاه خداوند برای انمرحوم طلب مغفرت وبرای بازماندگان صبر ارزومندیم

از طرف سعید ضیایی

-------------------------

با ابراز تاسف از درگذشت ابولقاسم اهنگ در گذشت انمرحوم را به خانواده ایشان وبستگان واشنایان انمرحوم تسلیت عرض مینمائیم واز درگاه خداوند برای انمرحوم طلب مغفرت وبرای بازماندگان صبر ارزومندیم

از طرف طیب زمین پیما ومجید خضری

------------------------

با ابراز تاسف از درگذشت ابولقاسم اهنگ در گذشت انمرحوم را به خانواده ایشان وبستگان واقایان محمد نامور ومحمد علی نامور واشنایان انمرحوم تسلیت عرض مینمائیم واز درگاه خداوند برای انمرحوم طلب مغفرت وبرای بازماندگان صبر ارزومندیم/از طرف علی انجام  

برگزاری دویست وپنجاه ودومین جلسه هیئت مدیره انجمن خیریه اوز با حضورمیهمانان

پیگیری نیازهای بهداشتی و درمانی منطقه در جلسه با وزیر بهداشت ، درمان و آموزش

  ضرب المثل

دنبال نخود سیاه فرستادن

هرگاه بخواهند کسی از مطلب و موضوعی آگاه نشود و او را به تدبیر و بهانه بیرون فرستند و یا به قول علامه دهخدا:"پی کاری فرستادن که بسی دیر کشد." از باب مثال می گویند: "فلانی را به دنبال نخود سیاه فرستادیم." یعنی جایی رفت به این زودیها باز نمی گردد.
اکنون ببینیم نخود سیاه چیست و چه نقشی دارد که به صورت ضرب المثل درآمده است.
به طوری که می دانیم نخود از دانه های نباتی است که چند نوع از آن در ایران و بهترین آنها در قزوین به عمل می آید.
انواع و اقسام نخودهایی که در ایران به عمل می آید همه به همان صورتی که درو می شوند مورد استفاده قرار می گیرند یعنی چیزی از آنها کم و کسر نمی شود و تغییر قیافه هم نمی دهند مگر نخود سیاه که چون به عمل آمد آن را در داخل ظرف آب می ریزن تا خیس بخورد و به صورت لپه دربیاید و چاشنی خوراک و خورشت شود.
مقصود این است که در هیچ دکان بقالی و سوپر و فروشگاه نخود سیاه پیدا نمی شود و هیچ کس دنبال نخود سیاه نمی رود، زیرا نخود سیاه به خودی خود قابل استفاده نیست مگر آنکه به شکل و صورت لپه دربیاید و آن گاه مورد بهره برداری واقع شود.
فکر می کنم با تمهید مقدمۀ بالا ادای مطلب شده باشد که اگر کسی را به دنبال نخود سیاه بفرستند در واقع به دنبال چیزی فرستادند که در هیچ دکان و فروشگاهی پیدا نمی شود.

 / دکلمه درون

ما فقط در خود نمانده ایم ؛عصاره غریب گل های پرپر شده ایم ؛ گل هایی که فقط خاطره اند و روزمرگی ومیشماریمشان بر نگاه مه الوده زندگی ؛ خیلی دوست دارم یقین پیدا کنم بر مرگ زودباوری ؛ دوست دارم چون ماهیانی که بر سطح اب می لولند اب وهوا را یکجا بنوشم ولی فریبی بیش نیست منقار پرنده یقین بیش از باور من خواب خوش اب را به یغما می برد
فرهاد محمودا


تیم فوتسال نفت اوز اماده شرکت در مسابقات دسته یک استان شد
پنج شنبه صبح طی نامه ای از هیت فوتبال لارستال به اداره تربیت بدنی اوز جهت اعالام آمادگی تیم فوتسال جهت شرکت و امادگی میزبانی برای مسابقات دسته اول که در آدز ماه برگزار میشود ارسال شد که تیم نفت اوز آمادگی خود را برای این مسابقات اعلام نمود و از اداره تربیت بدنی هم خواستار همکاری برای شرکت در این مسابقات شد/ با تشکر مدیر تیمهای ورزشی نفت اوز محمد لطافت

وقتی با تابلو بیرم شهرستان میشود

اوزیها هر چه دارند میدوند تا حالا نتوانستند به حق وحقوق خود در رابطه با شهرستان شدن برسند اما این تابلو که بر سر در یکی از مراکز شهر نصب شده حرف دیگری می زند.حالا نمی دانیم بریم تابلو سفارش بدیم یا بریم از وزارت کشور واستانداری برای شهرستان شدن تقاضای ارتقا  کنیم
 

لطفا به این تابلو که در سایت صحبت نو لار امده توجه کنید

ادامه مسابقات فوتبال نوجوانان بخش اوز - 1391

 هالووین چیست ؟

دیشب که داشتم می امدم منزل دیدم سه جوان قیافه های عجیب وغریبی دارند وقسمتی از صورت خودرا رنگ کرده اند اول متوجه نشدم دلیل ان چیست اما کمی که فکر کردم یادم امد که پارسال هم تو ماه اکتبر برنامه ای بود که جوانها گرایش زیادی داشتند که به ان جشن بروند وخودرا ترسناک وعجیب وغریب جلوه دهند . می توانم بگویم ادم ها وجوانهای اندکی هستند که از تاریخ این جشن که هالووین نامیده میشوند اطلاع دارند وشاید شما همشهری گرامی وبیننده عزیز هم از ان بی اطلاع باشید به همین خاطر اطلاعاتی از منابع انترنتی جمع اوری کرده ام که میتواند بر اطلاعات شما در این باره بیفزاید .

 هالووین یکی از جشنهای سنتی مغرب‌زمین است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب لباس‌های عجیب و غیرمرسوم میپوشند و کودکان برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. جشن هالووین بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند. یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل توخالی است که برای آن دهان و چشم به صورتی ترسناک درآورده شده و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک داده می‌شود. جشن هالووین که از دوهزار سال قبل تاکنون در چنین روزی میان غربیان برگزار می‌شود، بیان کننده اعتقاد پیشینیان آنان به جهان آخرت است. آخرین روز ماه اکتبر (نهم آبان ماه) زمان برگزاری یکی از جشن‌های مذهبی در کشورهای اروپایی و آمریکایی است که به نام هالووین (Halloween) یعنی روز همه مقدسین معروف است. بنیانگذاران این جشن قوم سلتی بودند که سال‌ها پیش از میلاد مسیح در ایرلند و شمال فرانسه زندگی می‌کردند. به روایت این قوم آغاز سال میلادی اول نوامبر است و با این اعتقاد آخرین شب سال یعنی سی و یکم اکتبر را زمان یادآوری از ارواح درگذشتگان قرار دادند و به این ترتیب جشنی برپا می‌کردند، همگی دور هم جمع می‌شدند، آتش می‌افروختند، قربانی می‌کردند و هر کس هر غذایی داشت با دیگران قسمت می‌کرد و همگی بر سر یک سفره می‌نشستند چراکه بر این باور بودند که در این شب راه میان دو جهان باز می‌شود و ارواح درگذشتگان‌شان نیز در این جمع حاضر می‌شوند و ارتزاق می‌کنند؛ پس کسانی که با سخاوت بیشتری در این جشن شرکت می‌کردند مورد شفاعت درگذشتگان نزد خداوند قرار گرفته و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها در امان می‌ماندند. از دیگر مراسمی که در این بخش برگزار می‌شد که البته هر کدام بعدها تغییر کرده و به شکلی کاملاً دگرگون درآمد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: پوشیدن لباس‌هایی از پوست سر حیوانات، پیشگویی توسط کشیشان، خوردن سیب که سمبل پومانا (خدای میوه و درخت) بود و بردن باقی مانده‌های آتش و خاکستر به خانه‌ها با این نیت که آنها را از بدی‌ها و از سرمای زمستانی که در پیش بود در امان بدارد. در انتها کشیش‌ها با شب زنده‌داری، دعا و نماز آخرین شب سال را به پایان برده و ارواح مقدس را از برزخ به بهشت رهمنون می‌کردند. پس از گذشت سالیان دراز و با حمله رومی‌ها به این منطقه آیین هالووین دچار تغییراتی شد که ورود مسیحیان کریستین به این سرزمین و اختلاط عقاید آنها به یکدیگر در این تغییرات بی‌تأثیر نبود تا آنجا که کم‌کم «شب همه مقدسین» دیگر تنها متعلق به ارواح پاک نبود بلکه شیاطین و ارواح خبیثه را نیز در این جشن حاضر می‌دانستند. از این رو برخی از مردم در جشن هالووین لباس‌های عجیب و ترسناک می‌پوشیدند تا در برابر ارواح گناهکار ایستادگی کنند و به شکلی نمادین آنها را ترسانده/

اما انچه امروز در جهان اتفاق می افتد با ان ائین سنتی فاصله گرفته وحتی در کشورهای مسلمان نشین ودر کشورهای دیگر که هیچ نسبتی با ائین مسیحیت هم ندارند این جشن برگزار میشود وبیشتر دورهم جمع شدن وتفریح کردن جوانان است تا بجا اوردن ائین سنتی هالووین  این رسم روزگار وگذشت زمان است که ارام ارام چیزهای جدید جای سنتی را فرا خواهند گرفت /